Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie przedmiotem.
- Stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
- Postawa.
- Sprawdziany i kartkówki.
- Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
- Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
- Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa.
- Znajomość podstawowych prawd wiary.
- Prowadzenie zeszytu ucznia.
- Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.
- Przygotowanie do poszczególnych lekcji.
- Korzystanie z Pisma świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
- Inne formy aktywności ucznia:
·
praca w grupie (udział
w dyskusji, prezentowanie efektów pracy zespołu),
·
aktywność na zajęciach
lekcyjnych,
·
referaty, prezentacje,
udział w olimpiadach, konkursach, projektach
edukacyjnych
Zasady oceniania
- Odpowiedzi ustne objęte są zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do odpowiedzi (bez konsekwencji).
- Kontrola znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana jest podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
- Zeszyt ucznia (ćwiczenia) sprawdzany jest według ustaleń nauczyciela. Przynajmniej jeden raz w semestrze przeprowadzana jest kompleksowa ocena zeszytu.
- Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.
- Laureaci konkursów przedmiotowych z religii o zasięgu wojewódzkim (diecezjalnym), międzywojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata ww. konkursów bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje celującą końcową ocenę klasyfikacyjną z religii
Wymagania ponadprogramowe
Na ocenę CELUJĄCĄ uczeń:
·
Spełnia wymagania określone w
zakresie oceny bardzo dobrej.
·
Prezentuje treści wiadomości
powiązane ze sobą w systematyczny układ.
·
Samodzielnie posługuje się
wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
·
Angażuje się w prace
pozalekcyjne (np. gazetki religijne, przedstawienia, pomoce katechetyczne
itp.).
·
Osiąga sukcesy w konkursach
wiedzy religijnej.
·
Jego pilność, systematyczność,
zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
·
Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza
wymagania edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na
dużą samodzielność.
·
Inne osiągnięcia indywidualne
ucznia promujące ocenę celującą
Na ocenę BARDZO DOBRĄ uczeń:
·
Spełnia wymagania określone w
zakresie oceny dobrej.
·
Wykazuje się właściwym stylem
wypowiedzi.
·
Odznacza się pełną znajomością
pacierza.
·
Wzorowo prowadzi zeszyt i
odrabia prace domowe.
·
Aktywnie uczestniczy w religii.
·
Uczestniczy w konkursach wiedzy
religijnej.
·
Jest pilny, systematyczny,
zainteresowany przedmiotem.
·
Odpowiedzialnie włącza się w
dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
·
Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez
nauczyciela.
Na ocenę DOBRĄ uczeń:
·
Spełnia wymagania określone w
zakresie oceny dostatecznej.
·
Opanował materiał programowy z
religii.
·
Wykazuje się dobrą znajomością
pacierza.
·
W zeszycie ma wszystkie notatki
i prace domowe.
·
Korzysta z pomocy dydaktycznych
podczas zajęć lekcyjnych (podręcznik, zeszyt ucznia i inne).
·
Systematycznie uczestniczy w
zajęciach religii.
·
Jest zainteresowany przedmiotem.
·
Postawa ucznia nie budzi
wątpliwości.
·
Stara się być aktywnym podczas
lekcji.
Na ocenę DOSTATECZNĄ uczeń:
- Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
- Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
- Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
- Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
- W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.
- Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
Na ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ uczeń:
- Opanował konieczne pojęcia religijne.
- Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.
- Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
- Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
- Prowadzi zeszyt ucznia.
- Ma problemy ze znajomością pacierza.
- Wykazuje poprawny stosunek do religii.
Na ocenę NIEDOSTATECZNĄ uczeń:
- Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
- Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
- Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
- Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
- Nie wykazuje się znajomością pacierza.
- Nie posiada zeszytu ucznia lub dość często nie przynosi go na lekcję.
- Lekceważy przedmiot.
- Opuszcza lekcje religii.