PSO z religii



Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
  1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  2. Zainteresowanie przedmiotem.
  3. Stosunek do przedmiotu.
  4. Pilność i systematyczność.
  5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  6. Postawa.
Ocenie podlegają:
  1. Sprawdziany i kartkówki.
  2. Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
  3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
  4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa.
  5. Znajomość podstawowych prawd wiary.
  6. Prowadzenie zeszytu ucznia.
  7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.
  8. Przygotowanie do poszczególnych lekcji.
  9. Korzystanie z Pisma świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
  10. Inne formy aktywności ucznia:
·         praca w grupie (udział w dyskusji, prezentowanie efektów pracy zespołu),
·         aktywność na zajęciach lekcyjnych,
·         referaty, prezentacje, udział w olimpiadach, konkursach, projektach edukacyjnych
Zasady oceniania
  1. Odpowiedzi ustne objęte są zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do odpowiedzi (bez konsekwencji).
  2. Kontrola znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana jest podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
  3. Zeszyt ucznia (ćwiczenia) sprawdzany jest według ustaleń nauczyciela. Przynajmniej jeden raz w semestrze przeprowadzana jest kompleksowa ocena zeszytu.
  4. Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.
  5. Laureaci konkursów przedmiotowych z religii o zasięgu wojewódzkim (diecezjalnym), międzywojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata ww. konkursów bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje celującą końcową ocenę klasyfikacyjną z religii
Wymagania ponadprogramowe

Na ocenę CELUJĄCĄ uczeń:
·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
·         Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
·         Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
·         Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, przedstawienia, pomoce katechetyczne itp.).
·         Osiąga sukcesy w konkursach wiedzy religijnej.
·         Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
·         Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza wymagania edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.
·         Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą

Na ocenę BARDZO DOBRĄ uczeń:
·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
·         Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
·         Odznacza się pełną znajomością pacierza.
·         Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
·         Aktywnie uczestniczy w religii.
·         Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
·         Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
·         Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
·         Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela.


Na ocenę DOBRĄ uczeń:
·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
·         Opanował materiał programowy z religii.
·         Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
·         W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
·         Korzysta z pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych (podręcznik, zeszyt ucznia i inne).
·         Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
·         Jest zainteresowany przedmiotem.
·         Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
·         Stara się być aktywnym podczas lekcji.
Na ocenę DOSTATECZNĄ uczeń:
  • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
  • Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
  • Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
  • Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
  • W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.
  • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
Na ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ uczeń:
  • Opanował konieczne pojęcia religijne.
  • Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.
  • Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
  • Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
  • Prowadzi zeszyt ucznia.
  • Ma problemy ze znajomością pacierza.
  • Wykazuje poprawny stosunek do religii.

Na ocenę NIEDOSTATECZNĄ uczeń:
  • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
  • Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
  • Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
  • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
  • Nie wykazuje się znajomością pacierza.
  • Nie posiada zeszytu ucznia lub dość często nie przynosi go na lekcję.
  • Lekceważy przedmiot.
  • Opuszcza lekcje religii.